Reviews

  • «Christophersen’s handling of large masses of time, the slow geological changes […] is so original and convincing […] Brian Morton on The Lapse of Time in Gramophone, 28.06.2023.
  • «Christophersen vet hva han gjør, han vet hva han vil, og han vet hvordan han skal få det til.» Maren Øsrtavik om Credo, et credis i Ballade, 12.09.2023.
  • «Christophersen skriver så godt at han burde være langt mer kjent.» Magnus Andersson i Klassekampen, 15.09.2023.
  • «This recording is a terrific achievement. Christophersen’s work is a complex, large-scale piece of writing that is clearly taxing for both singers and players. The resulting recording has a real immediacy and filmic vividness.» Robert Hugill on The Lapse of Time
  • The Lapse of Time, an Oratorio on Charles Darwin’s On the Origin of Species (Album): «Christophersens tonespråk er sanselig og lett å like, og han er en formidabel orkestrator. Her er akkorder som gradvis får nye farger, plutselige vekslinger i stemning og lange utviklinger i ensembleklangen. At nyanserikdommen blir så omfattende med et orkester som er relativt begrenset i størrelse, er imponerende», Magnus Andersson i Klassekampen, 31.10.2022.
  • Krigsseilerrekviem (A Requiem for Sailors at War): «en utrolig vakker musikk, der skjønnhet og ubotelig sorg framtrer i en begrepsløs forening. En sånn paradoksal forsoning eksisterer jo ikke i det virkelige livet, men kan oppleves i musikken dersom komponisten evner å vise oss det. Det gjør altså Bjørn Morten Christophersen i sitt Krigsseilerrekviem – et nytt norsk musikalsk storverk». Helge Iberg, Ballade (June 15th 2022)
  • Woven Brass: «Tøff og original brass». «…du verden så originalt og vakkert…», Tor Hammerø, Nettavisen (June 2018)
  • Woven Brass: «Noen ganger så stemmer ting 100 prosent», terningkast 6 fra Den klassiske CD-bloggen (January 2018)
  • Woven Brass: «Mesterlig messingblåsermusikk […] Lekent, utforskende, melodisk og dynamisk» Terningkast 6 på både musikk og lyd. (Stereopluss, November 2017)
  • The Lapse of Time: «Exceptionally successful on Darwin», «This music is so great […] that one wants to hear it again and again.» (Ole Dahl Rossbach, Tidens Krav, 04.11.13)
  • Recitatives: «..dieses brillante Orchesterstück…. Schöpfung und Nachschöpfung schienen hier aus den gleichen glasklaren Quellen zu kommen.» (Ingo Hoddick, Rheinische Post, 6.10.10)
  • Recitatives: «Ein kontrastreiches Variationswerk mit einer, dem Titel gemäß, unmittelbar ansprechenden rhetorischen Kraft und einer belebenden Klangvielfalt.» (Pedro Obiera, NRZ, 6.10.10)
  • Audiens: allmusic.com «Christophersen (…) fully succeeds at pushing the bounds of choral writing while maintaining an emotional directness that never loses touch with his audience. (…) In Gjenfødelsen, his setting of a text by painter Edvard Munch, with viola accompaniment, his use of extended vocal techniques and rich choral textures is expert, and his control of his seemingly disparate elements creates a compelling, powerfully unified composition.»
  • Audiens: Audiphile Audition «There isn’t one dull moment in any of his compositions, and his efforts here bode brightly for the future of Norwegian music and choral music generally.»
  • Audiens: SA-CD.net. «This is a phenomenal disc. (…) This is NOT a recipe for bland uniformity! The music, especially that of the composer who dominates the disc, Bjorn Morten Christophersen (b. 1976), is vivid, varied, and deeply expressive.» 
  • Audiens: Dagsavisen
  • Audiens: Morgenbladet. «Christophersens tonespråk springer fra det naive og enkle via det dramatiske til det nesten psykedeliske. Effekten er en gripende historie hvor vi som lyttere tvinges i dialog med denne stakkars paven»
  • Audiens: Telemarksavisa. «Korklang i verdenstoppen»
  • Audiens: smaalenene.no. «Rå kor-CD! (…) «Gjenfødelsen» av Bjørn Morten Christophersen innledes med et nær sagt herlig primalskrik og nagler ørene fast til høytalerne.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *